نوروز در تفاسیر قرآن

ساخت وبلاگ

بسیاری از مفسران بزرگ قرآن نوشته‌اند که «یوم الزینة» در داستان موسی (ع) جشن نوروز (به عربی ألنیروز) بوده است.موسی آنگاه که خواست معجزۀ خود را بر ساحران آشکار کند: ﴿ قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَن يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى ﴾ [ طه: 59]. «گفت هنگام نامزد کرده مرا با شما "روز آرایش" است* آن گه که مردمان با هم آیند چاشتگاه.» (ترجمه از کشف الاسرار).

در توضیحاتِ مفسران قرآن، یوم الزینه، روز آراستن و تزئیین بوده، مردمان پیش از ظهر در یکجا جمع می‌شده‌اند؛ سالی یک بار رخ می‌داده (عید)، و بازار همگانی هم برگزار می‌شده است. مفسران چنین صفاتی را در سه روز شناخته شده و مشهور می‌دیده‌اند: جشن نوروز ایرانیان، عاشوراء (جشن نجات موسی و هلاک فرعون)، و روز سبت یهودیان.

(برای دیدن متن تفسیر روی واژۀ آبی النیروز در هر تفسیر کلیک کنید)

1) تفسیر مقاتل بن سلیمان (ف 150 ق)
مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ يعني يوم عيد لهم في كل سنة يوم واحد وهو يوم النيروز (https://shamela.ws/book/23614/933#p4) ...

2) تفسير بحر العلوم، السمرقندي (ف 375 ق)
{مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ ٱلزّينَةِ } يعني: يوم عيد لهم وهو يوم النيروز (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=2&tTafsirNo=11&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1)...

3) تفسير الكشف والبيان، الثعلبي (ف 427 ق)
{ قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ ٱلزِّينَةِ } وروى جعفر عن سعيد قال: يوم سوق لهم، وقيل: هو يوم النيروز.

(https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=2&tTafsirNo=75&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1)4) تفسير معالم التنزيل، البغوي (ف 516 ق)
{موعدكم يوم الزينة} قال مجاهد، وقتادة ، ومقاتل ، والسدي : كان يوم عيد لهم ، يتزينون فيه ، ويجتمعون في كل سنة . وقيل: هو يوم النيروز (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=2&tTafsirNo=13&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1)...


5) کشف الاسرار، میبدی (نگارش 520 ق)
الله گفت موعدکم یوم الزینة این روز زینت روز عید ایشان بود و گفته اند روز نوروز موافق روز عاشورا (https://ganjoor.net/search?s=%DB%8C%D9%88%D9%85+%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A9&es=1&author=60&cat=0) ...

6) تفسير الكشاف، الزمخشري (ف 538 ق)
وقيل في يوم الزينة يوم عاشوراء، و يوم النّيروز، (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=1&tTafsirNo=2&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1) ويوم عيد كان لهم في كل عام، ويوم كانوا يتخذون فيه سوقاً ويتزينون ذلك اليوم.

7) زاد المسير في علم التفسير، ابن الجوزي (ف 597 ق)
{ قال موعدكم يومُ الزينة } ... وفي هذا اليوم أربعة أقوال: ... أحدها: يوم عيد لهم،... والثاني: يوم عاشوراء، رواه سعيد بن جبير عن ابن عباس. والثالث: يوم النيروز (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=2&tTafsirNo=15&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1)، ووافق ذلك يوم السبت أول يوم من السنة، رواه الضحاك عن ابن عباس.

8) مفاتیح الغیب یا تفسير كبير امام فخر رازي (ف 606 ق)،
قال مقاتل: يوم النيروز (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=1&tTafsirNo=4&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1) ...

9) تفسير الجامع لاحكام القرآن/ القرطبي (ف 671 قـ)
{ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ ٱلزِّينَةِ }. واختلف في يوم الزينة، فقيل هو يوم عيد كان لهم يتزيَّنون ويجتمعون فيه قاله قتادة والسدي وغيرهما. وقال ابن عباس وسعيد بن جبير: كان يوم عاشوراء. وقال سعيد بن المسيّب: يوم سوق كان لهم يتزيَّنون فيها وقاله قتادة أيضاً. وقال الضحاك: يوم السبت. وقيل: يوم النيروز (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=5&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&Page=2&Size=1&LanguageId=1) ذكره الثعلبي.

10) لباب التأويل في معاني التنزيل،الخازن (ف 725ق)
{ موعدكم يوم الزينة } قيل كان يوم عيد لهم يتزينون فيه ويجتمعون في كل سنة وقيل هو يوم النيروز

(https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=18&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1)11) تفسير ابن كثير (ف 774 ق)
{قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ ٱلزِّينَةِ} وهو يوم عيدهم ونيروزهم (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=1&tTafsirNo=7&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1) وتفرغهم من أعمالهم واجتماعهم جميعهم.

12) تفسير القرآن، الفيروز آبادي (ف 817 ق)
{مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ ٱلزِّينَةِ } وهو يوم السوق ويقال يوم العيد ويقال يوم النيروز


(https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=2&tTafsirNo=10&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1)13) إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم، ابو السعود (ف 951 ق)
وقيل: يومُ الزينة يومُ عاشوراءَ أو يومُ النَّيْروز (https://www.altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=2&tTafsirNo=28&tSoraNo=20&tAyahNo=59&tDisplay=yes&UserProfile=0&LanguageId=1) أو يومُ عيد كان لهم في كل عام


ممکن است بگویند که آوردن نوروز در تفسیر یوم الزینه کار شیعیان یا شعوبیان متمایل به ایران است. اما قضیه بر عکس است. همۀ تفاسیری که در بالا آمده متعلق به اهل سنت است. به چند تفسیر مشهور شیعی مراجعه کردم، هیچکدام در ذیل «یومُ الزینة» اشارتی به نوروز نکرده‌اند. از جمله این تفسیرها:
تفسیر علی بن ابراهیم قمی (قرن چهارم)
التبیان توسی (ف 460ق)
تفسیر مجمع البیان طبرسی، (ف 548 ق)
المیزان طباطبایی (ف 1401 ق)
تفسیر الصافی، فیض کاشانی (ف 1090 ق)
تفسیر ملاصدرا (ف 1050 ق)
تفسیر بحرانی (ف 1107 ق)


#کاروندپارسی
@karvandparsi
.

کاروند پارسی...
ما را در سایت کاروند پارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karsia بازدید : 67 تاريخ : سه شنبه 8 فروردين 1402 ساعت: 0:03